Linja 6 - Kehittäjän mielellä


Työpajojen pituus 3 tuntia. Klo 13-16.

4. työpaja 3.6. Juva


Neljännen kerran vastuuvetäjinä olivat Eliisa Moilanen ja Tom Hagelberg Tamorasta. 

Aloitetaan päivältä kuullulla sitaateilla:

”Nyt kun ihan luvan kanssa saa kehittää, niin minähän olen ihan täpinöissäni!”

”Olen luonnostani niin laiska että yritän aina keksie helpoimman ja parhaimman tavan tehdä jokin asia”.




Iskuryhmämme toimii Kehittäjän mielellä. Sitä osaamista ryhmässä onkin.  

”Minä teen kaikkea, ihan kaikkea."
  • ”Ammattinimikkeenä nyt on vaikka mikä, mutta olen todellinen ratkaisija. Pitää tietää sitten matonpesupaikasta tai kierrätyksestä, niin minä tiedän ja ratkaisen asian”!
  • ”Olen entinen kyläkoulun hengetär, mutta nyt olen jokapaikanhöylä. Se on mukavaa. Vaihtelua työhön.”



Sovituista kehityskohteista on ollut hyviä kokoemuksia ja asioita jatketaan viimeistään syksyllä uusilla kehityskierroksilla jo aloitettujen kanssa. Nyt kun oikeasti saa!

Pistimme kehittäjänmielemme töihin.

  1. Ryhmä oli Oiva Hymy- nimellä liikkeellä. Idea tuli Eviran vastaavasta arviointilomakkeesta. Ryhmä haluaa seuraavaksi panostaa lasten ruokailun turvallisuuteen ja kokemuksellisuuteen. Mitä itsekin teet, sitä tehdään myös toisille. Ala-arvoista ei suvaita. Palvelun on oltava ystävällistä ja avuliasta. Viihtyvyys on sellainen asia johon on panostettava aina. Työtä tehdään silmät avoinna ja auki. Näen ehkä jossain jotakin muuta tärkeämpää, ja osaan kohdentaa panostani sittä tänne tärkeämpään ja asiakkaalle lisäarvoa tuottavaan iloiseen asiaan. Meillä kaikilla on ammattilaisina osaaminen tähän arviointiin. Kehityskohteissa täytyisi aina ajatella niin, että mitä haluaisin jos itse olisin asiakas, minkäläinen tämä ihminen on. Aina täytyy muistaa että aina on oltava hymy huulilla. Mötököllinä otsa rypyssä ei saa kulkea. Se on kielletty. Mietin myös olisinko itse valmis maksamaan tästä palvelusta sen hinnan mitä se maksaa. PIdän asiakkaan koko ajan mielessä ja se antaa mahdollisuuden kehittää omaa työtänikin.





2. Ryhmä: Kuvassa ylhäällä on tekninen johtaja. Kuvan verkko kuvastaa yhteistyöverkostoa. Keskellä on eri toimijoita. Oiva, timo, Hanski, Marita. Simo käy sillointällöin. Useita eri toimijoita on silloin tällöin. Olemme silmät auki  iloisin mielin. Olemme käyntikortteja yhtiölle olemme sitten työpisteellämme, koulutuksissa tai sitten tuolla liikkeellä. Me tarvitsemme toinen toisiamme. 




Haluamme auttaa myös toisia. Kun meillä on menossa hyviä kehitysasioita (meillä on tavallaan tuplamandaatti, eli Järvi-Saimaan Palveluiden kehityslupaus ja vielä tämä kehittäjän mielellä- ryhmän erikoistoimivaltuus), niin haluaisimme viedä kehittäjän mieltä ympäri yhtiötä. Yhteisiä tilaisuuksia tarvitaan, koska tekemämme asiat pitää tehdä näkyviksi. 

Järvi-Saimaan Palvelut tarvitsevat lisää positiivista viestiä ja imagoa  . Me olemme ne samat ihmiset kuin aijemminkin, ja teemme asioita kaikkien parhaaksi. Kuntalaisten suuntaan on tämä asia saatava teroitettua vielä kirkkaammin. Tämä blogi, jota luet, on siihen yksi keino. Toivon, että se maalaa sinulle kuvaa määrätietoisista, työlleen omistautuneista ihmisistä, joita Järvi-Saimaan Palvelut Oy on pullollaan. 

Ideoimme syksyksi lisäprojekteja, sillä kehittäjän mieltä ei voi pysäyttää. 


- Syyslukukauden aikan tehdään kyläkoulujen käyttöohjeet: annoskoot, ruokaohjeet, kellonajat, laitteiden käyttöohjeet. Sisään pääseminen on myös tärkeää :)


- Tulemme esittämään esimiehille että heidän tulee tehdä myös työn kiertoa eri toimipisteillä niin, että he ymmärtävät eri paikkojen tianteen paremmin.


- Mäntylään tullaan tekemän perehdyttämisohjeet. 




3. työpaja 15.4. Rantasalmi

Rantasalmelle saapui 11 innokasta itsensä kehittäjää. Johanna ja Jaakko jatkoivat siitä mihin viime kerralla jäivät Sulkavalla. Tällä kertaa kävimme läpi oman itsensä kehittämisen tehtäviä, joita jokaiselle viime kerralla katsottiin. Oli erittäin hienoa huomata, kuinka vakavasti jokainen oli oman kehittämistehtävänsä ottanut.


Jokainen oli löytänyt ratkaisuja tai huomannutkin jo ratkaisseensa oman tehtävänsä. Tämä päivä onnistuikin erittäin mukavasti ja keskustelua olisi riittänyt vielä pidempäänkin. Kiitos läsnäolleille! On hienoa tehdä yhteistyötä näin mahtavien kehittäjien kanssa!


2. työpaja 11.3. Sulkava

Toisen työpajan aikana Johanna ja Jaakko jatkoivat siitä mihin Jaana ja Ville jäivät paria päivää aikaisemmin Juvalla. Jokaisen osallistujan kohdalla käytiin läpi omat kehittämistehtävänsä ja asetettiin tavoitteeksi niiden edistäminen seuraavaan tapaamiseen mennessä Rantasalmella.

Tässä vielä jokaisen henkilökohtainen kehittämistehtävänsä:

Pirjo: jaksamisen suunnitelma

Marita: sähköisen viestinnän kehittäminen

Päivi: työnkuvan hahmottaminen vuosikelloon

Seija: miten muille avuksi koulun keittiössä (mentorointi, hiljaisen tiedon siirto?)

Riitta: sähköisen tilauksen kehittäminen helpottamaan esimies-alaistyötä (yhteistyössä Maritan kanssa)

Mervi: kokkikerho

Elvi: asiakastyytyväisyys, erikoisruokavaliot ja viihtyisyys (Maritta kokemusasiantuntijana)

Eija: aika tehdä pullaa (Anja tähän avuksi)

Nanna: filosofinen tutkielma, oma työpaikkani vieraan silmin


1. työpaja 9.3. Juva



Tavoitteena, että Järvi-Saimaan Palvelut on halutuin yhteistyökumppani. Meidän on tuotettava parasta asiakashyötyä tällä alueella ja meidän on turvattava työtä tällä alueella.
Pinterestissä on elävä organisaatiokaavio. Siellä ei olla eroteltu paikkakuntia tms. Kaikki näkyy yhtenä, yli organisaatiorajojen.

Siivous, puhtaanapito ja välinehuolto
Siivous ja sisustus
Miten välinehuolto? Välinehuolto omanaan. Asiakaslähtöisesti ajateltunahan se on hyvin eri asia kuin muu. 
  • Välinehuolto
  • Siivous ja sisustus


Linja 6 on kehittäjän mielellä. Miten löydän itsestäni kehittäjän? Miten löydän kehittämisen kohteita ja pystyn toteuttamaan niitä työssäni? Sanat ja teot on oltava yhtä. Teemme kehittämisaskeleita arjessa. Ne voi olla pieniä tekoja. Asiakkaan ilahduttamista. Näet mitä voi tehdä hieman toisin. Konkreettisia askeleita, mitä voit omassa työssäsi tehdä eri tavalla.

OTA ASKELEISTA KUVIA JA LISÄÄ NE PINTERESTIIN. Tuotetaan enemmän hyötyä asiakkaalle. Jos et saa lisättyä tekoja Pinterestiin, lisätään ne yhdessä seuraavilla kerroilla.



Mitä voin tehdä arjessa asiakkaan ilahduttamiseksi?

  • Värilliset lautasliinat asiakkaille viikonlopuksi. Jopa arjeksi. Se ilahduttaa asiakkaita. Kuvia kauniista kattauksista.
  • Kiitä kiitoksesta. Lapset ilahtuu. 
  • Tilaan itse tarvittavat välineet ruokahuollossa. Siihen eti tarvita ylimääräisiä välikäsiä. 
  • Yrttejä tarjolla kouluilla


Minkälaisia onnistumisen kokemuksia sinulla on ollut omassa työssäsi?

  • Oppilaiden kiitokset
  • Pienet arjen onnistumiset
  • Aidot kiitokset

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti